wtorek, 28 sierpnia 2012

Bóle kręgosłupa-choroba czy zaniedbanie?

Bardzo często zaczynamy ćwiczyć bagatelizując jakieś bóle czy uciski kręgosłupa, nie zdając sobie sprawy z negatywnych konsekwencji takiego postępowania.
Bierzemy się za ćwiczenia wzmacniające plecy, aby pozbyć się tego dyskomfortu i robimy różnego rodzaju skłonny z obciążeniem czy unoszenia nóg jeszcze bardziej obciążając odcinek lędźwiowy kręgosłupa.
W konsekwencji wyrządzamy sobie więcej krzywdy niż pożytku.


Najczęściej w takich przypadkach powinnyśmy pomyśleć o wzmacnianiu mięśni korpusu. Bóle kręgosłupa spowodowane są w większości przypadków tym, że jedne mięśnie są słabsze inne mocniejsze, powstaje dysproporcja w przestrzeniach międzykręgowych i dochodzi do ucisku na nerw a w konsekwencji do bólu kręgosłupa.
Żeby się tego pozbyć, oczywiście należy ćwiczyć, ale powinniśmy wiedzieć, które mięśnie wzmacniać, a które rozciągać.

Zdarzają się również sytuacje, że ludzie będący w treningu ileś czasu nagle zaczynają narzekać na bóle kręgosłupa. Dzieje się tak na skutek źle dostosowanego treningu. Chęć posiadania wielkiej klatki powoduje, że zaczynamy ją "pompować" zaniedbując np. mięśnie antagonistyczne, czy też zbytnio rozciągamy je.

W tym momencie osoby, które nie ćwiczą myślą sobie " całe szczęście że ja nie ćwiczę, to przynajmniej nie muszę się zastanawiać czy wzmacniać czy rozciągać któreś mięśnie...", otóż nie do końca tak jest. Jesteśmy ludźmi, a każdy człowiek wyrabia sobie jakieś nawyki. I wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że stojąc i rozmawiając z kimś, ma tendencje do przenoszenia ciężaru ciała na jedną z nóg. Obciążają tym samym cały łańcuch mięśniowy i po jakimś czasie powodując w nim przykurcz mięśniowy.
 Konsekwencją tego są zmiany w przestrzeniach międzykręgowych i bóle w kręgosłupie, które wiele osób tłumaczy tym, że źle spało.

Oczywiście to tylko jeden z przykładów, natomiast takich powodów jest więcej - charakter pracy (stojąca, przed komputerem ), czy zbyt mała aktywność fizyczna.





Zachęcam do tego by zwrócić uwagę na ten problem, który dotyczy bardzo duży procent ludności i zagospodarować sobie trochę czasu na aktywność fizyczną i wdrożyć się w ten temat, aby uniknąć takich sytuacji.


Autor:Michał Maleszewski
Dołącz do mnie na FB!

1 komentarz:

  1. Rzeczywiście, przy problemach z kręgosłupem kwestią najistotniejszą jest wzmocnienie mięśni brzucha i pleców, które podtrzymują kręgosłup i to one wpływają na jego stan. Warto też regularnie podejmować aktywność fizyczną, która uchroni od możliwych schorzeń kręgosłupa.

    OdpowiedzUsuń