czwartek, 8 listopada 2012

Regeneracja potreningowa cz. 2


W poprzedniej części artykułu omówiłem podstawy regeneracji organizmu po treningu. W tej części chciałbym omówić co zrobić, aby tą regenerację jeszcze przyspieszyć.


W ostatniej części poprzedniego artykułu napisałem, że na prawidłową regenerację wpływa nasze odżywianie. W związku z tym pojawiło się trochę pytań do mnie co powinno się jeść, aby ta regeneracja następowała. Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ każdy dostosowuje trening indywidualnie do swoich potrzeb, tak samo jest z odżywianiem. Posiłki powinniśmy dostosować do naszego trybu życia, treningu i tego co chcemy osiągnąć.
To co się nie zmienia to to, że pod wpływem treningu powstaje w naszych mięśniach kwas mlekowy. Wytwarza się on w mniejszym lub większym stopniu, w zależności od intensywności wysiłku i stopnia wykorzystania naszych źródeł energetycznych.  I tu odżywką dla naszych mięśni i produktami, które odkwaszają nasz organizm mogą być warzywa i owoce. Tak więc jeżeli szybciej chcemy pozbyć się "zakwasów" zachęcam do spożywania nieco większej ilości tych produktów ("nieco" ponieważ nie możemy też w drugą stronę przesadzać).
Skoro wiemy jakie produkty odkwaszają, to teraz czas podać te, które zakwaszają, żebyśmy wiedzieli z czym uważać. Nasza dieta ma bowiem ogromny wpływ na to jak funkcjonuje nasz organizm. Tak więc produkty, z którymi nie powinniśmy przesadzać to między innymi mięso i duże ilości białka. Białko oczywiście w organizmie jest potrzebne jak wiemy do budowy naszych mięśni, ale są normy spożywania go w ciągu dnia i dla dorosłego człowieka normy te wynoszą 30-50 g. Również duże ilości słodyczy powodują zakwaszenie naszego organizmu.

Jeżeli chodzi o napoje, to picie dużej ilości wody i odpowiednie nawadnianie organizmu powoduje odkwaszanie organizmu.
Niektórzy myślą, że ich to nie dotyczy, ponieważ w ciągu dnia np. piją dużo kawy i herbaty. Tu niestety mam dla nich złą wiadomość. Picie dużej ilości kawy i herbaty jeszcze bardziej zakwasza organizm. Kawa zawiera taki związek jak puryna który zakwasza organizm i zwiększa stany zapalne organizmu.
Pamiętajmy jednak, żeby wybrać w tym wszystkim dla siebie taki "złoty środek", gdyż osobom, które chcą się odchudzać, picie 1-2 czarnych kaw dziennie pomaga przyspieszyć ten proces.

Bardzo często, gdy jesteśmy zmęczeni po ciężkim dniu, myślimy o wzięciu gorącej kąpieli. Tu kolejne zaskoczenie, jeżeli chcemy odkwasić nasz organizm powinniśmy raczej zamienić to na chłodny prysznic. Gorąca kąpiel jeszcze bardziej zakwasza organizm, natomiast chłodna woda działa zasadotwórczo i zwiększa przepływ tlenu, co z kolei powoduje przyspieszenie metabolizmu i odmłodzenie tkanek.

Do przyspieszenia regeneracji  organizmu, możemy skorzystać z różnych metod odnowy biologicznej.
Najbardziej popularną i znaną metodą odnowy jest korzystanie z sauny.


Sauna pomaga utrzymać nasz organizm w dobrej formie, musimy jednak wiedzieć w jaki sposób i kiedy z niej korzystać. Od razu powiem, że nie najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z sauny bezpośrednio po treningu, już tłumaczę dlaczego...Po treningu, temperatura naszego ciała jest podwyższona, układ krążenia pobudzony do działania, w naszych mięśniach powstały mikrourazy włókien. Jeżeli zastosujemy saunę po treningu, organizm odczuje to jakby był w dalszym ciągu w treningu-zwiększona temperatura, przyspieszone krążenie. Natomiast, aby rozpoczął się proces regeneracji, powinniśmy ustabilizować krążenie, a temperatura powinna wrócić  do normy.
Sauna doskonale hartuje organizm, oczyszcza organizm z toksyn, przyspiesza regenerację, pod warunkiem, że zastosujemy to np. dzień po treningu.
Co więc możemy zastosować bezpośrednio po treningu? Bezpośrednio po treningu, powinniśmy się schładzać. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest prysznic w letniej wodzie. Prysznic taki powinien trwać przynajmniej ok. 3 minut.
Współcześnie w sporcie zawodowym bardzo popularną formą odnowy i regeneracji organizmu jest krioterapia, która znacznie przyspiesza odbudowę uszkodzonych włókien mięśniowych.

Twój Trener Personalny:
Michał Maleszewski 
Polub mnie na Fb!

1 komentarz:

  1. Dziękuje za ten interesujący artykuł. Interesuje mnie tematyka regeneracji potreningowej. Pozwolę sobie dodać coś jeszcze od siebie w tej kwestii. Niezwykle ważnym składnikiem diety osób, które są aktywnie fizycznie jest karnozyna. To właśnie ona bardzo pozytywnie wpływa na pracę naszych mięśni oraz ogólnie na wydolność organizmu. Karnozyna wspiera regenerację mięśni. Warto wiedziec, że karnozyna pochłania kwas mlekowy powstający w mięśniach po wysiłku fizycznym, a ponadto chroni komórki mięśni przed wolnymi rodnikami. Dzięki karnozynie mięśnie mogą harmonijnie pracować, gdyż reguluje ona uwalnianie wapnia. Warto o tym wiedzieć :) Na marginesie powiem, że ma ona jeszcze sporo innych zastosowań - mogą ją zażywać wegetarianie, osoby starsze, osoby cierpiące na cukrzycę typu 2 czy osoby zmagające się z trudno gojącymi się ranami (nawet odleżynami). Serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń