czwartek, 13 września 2012

Jak często ćwiczyć?

Wiele razy trafiają do mnie pytania od osób, które postanowiły coś ze sobą zrobić - "jak często mam trenować?". Odpowiedź przeważnie za każdym razem jest taka sama - " to zależy co chcesz osiągnąć".



Każdy, gdy rozpoczyna swoją przygodę z treningiem stawia sobie inny cel. Jeden rozpoczyna trening po to by sie lepiej czuć, ktoś inny natomiast po to żeby stracić trochę kilogramów, jeszcze ktoś inny żeby trochę przytyć, niektórzy zaczynają trenować w celach rehabilitacyjnych. Dla każdego jest potrzebny inny rodzaj treningu, inna intensywność, a także inna częstotliwość.

Wiadomą rzeczą jest, że częstszy trening, to lepsze i szybsze efekty. Musimy jednak pamiętać o regeneracji organizmu. Dla osób, które rozpoczynają trenować optymalna ilość treningów to 2-3 tygodniowo z 2 dniami przerwy pomiędzy. Organizm nie przyzwyczajony do wysiłku fizycznego potrzebuje trochę więcej czasu na regenerację niż ten co jest w jakimś stopniu już wytrenowany.
Gdy już jesteśmy jakiś czas wdrożeni w trening ( po ok. 1,5 miesiąca treningu), nie powinniśmy schodzić poniżej 3 treningów tygodniowo (jeżeli chcemy mieć widoczne efekty).
Trzy treningi w ciągu tygodnia jest to takie minimum a zarazem optymalna ilość aby organizm mógł się dobrze regenerować.

Osoby, których celem jest utrata tkanki tłuszczowej, powinny jednak poświęcić trochę więcej czasu na trening.Trening takich osób charakteryzuje się większą intensywnością, ale mniejszymi obciążeniami, dlatego najbardziej optymalna ilość treningów tygodniowo to 4-5. Przy czym trening takich osób może być bardziej zróżnicowany, oparty głównie na treningu aerobowym, natomiast siłówka jest tylko dodatkiem, którego celem jest podkręcić metabolizm.
Podobnie jest z treningiem zaawansowanych, którzy chcą zbudować swoją muskulaturę. Trening 4-5 dni w tygodniu jest bardziej efektywny. Obciążenia na takim treningu są większe natomiast jednego dnia robimy przeważnie jedną grupę mięśniową.

Niezależnie od tego ilu dniowy trening robimy, pamiętajmy o regeneracji organizmu, której zdecydowaną podstawą jest prawidłowy sen.

Autor: Michał Maleszewski
Dołącz do mnie na FB!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz